Att lära sig säga nej som återhämtning

Ofta får vi rådet att lära oss säga nej när vi börjar känna oss trötta och håglösa och på väg att bli utbrända eller utmattade. Jag tycker det är ett väldigt svårt råd att följa om man inte utvecklar det lite.

Det som brister är återhämtningen och inte att man gör många saker. Och får man för dåligt med återhämtning blir man trött, och då blir de saker man gör inte roliga längre. Man tror fortfarande att det är kul eftersom man är för trött för att känna efter, och eftersom man brukar tycka att det är roligt. Det blir en ond spiral som bara går nedåt.

Tricket för att stoppa spiralen och att återhämta dig när du gått för långt är att börja känna efter. Gör ingenting på rutin, känn alltid efter! Det som känns som måste, borde eller behöver ska du snabbt omvärdera för att se om det verkligen behöver utföras just nu och av just dig. Går det att hoppa över alldeles, skjuta på till annat tillfälle eller göras av någon annan?

Undanröj dina SMIP:ar! Det är SMen Irriterande Problem, som det är helt onödigt att slösa energi på. Till exempel alla vardagssaker som du tycker irriterar, är jobbiga eller tar energi. Titta på dem och omvärdera! Är det livsviktigt? Vad spelar detta för roll om en vecka, en månad, ett år eller om tusen år?

De saker som verkligen behövs göras för att hushållet ska fungera något så när, titta på dem omvärdera och omfördela hos familjemedlemmarna. Det går kanske att sänka kraven och städa lite mindre ofta eller hjälpas åt på ett bättre sätt. Eller ändra sättet att göra det på. Istället för att du lägger tre jobbiga timmar själv på att städa huset så kanske ni ska sätta på medryckande musik och göra det tillsammans hela familjen på en timme istället. Då kan det ge energi istället för att ta. Var kreativ!

Att återhämta sig och lära sig säga nej handlar inte om att säga nej till allt och bara ligga på soffan och vila. Det är jättetråkigt och stressande för dem som är vana att vara i farten. Det behövs också, beroende på hur utmattad du är, men inte hela tiden. När du ligger där på soffan, passa då på att fundera på vad du tycker är roligt och som ger energi tillbaka. Vad har du lust till? Gör de sakerna när du känner för det, men i lite kortare och mindre omfattning än du brukar, eftersom du har dålig återhämtning. Sluta när det är som roligast.

Hämta ny energi ute i naturen, det är ju vetenskapligt bevisat att det ger oss ett nytt inflöde. Gör det på ditt sätt, promenera, gå i skogen, pyssla i trädgården, åk lite skidor eller vad som passar dig.

Och viktigast av allt är en bra sömn när återhämtningen inte fungerar som den ska. Lägg dig i tid och helst samma tid varje kväll. Se till att du kan sova gott. Parkera alla tankar som kommer och lova dig själv att du tar upp dem imorgon istället. Det funkar väldigt bra för många med lite träning.

Nyckelorden för att få till tillräckligt med återhämtning är: omvärdera och minska stressfaktorer, öka lusten, ta naturen i famn och sov gott!