8 Hitta något du gillar att göra

Här är åttonde och sista inlägget i min serie med mina bästa tips för att hantera sin smärta, sin trötthet och livet i allmänhet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv. Förra inlägget hittar du här: 7 Var positiv och håll humöret uppe

Ett gott skratt förlänger livet, det vet nog alla. Att man kan känna sig nästan lite hög på endorfiner när man skrattat riktigt gott och det sitter kvar ganska länge i kroppen. Men även att le och fnissa lite gör livet lite ljusare och det gör även att smärta i både kropp och själ minskar för en stund. Så varför inte hitta saker vi gillar att göra och som gör oss glada och nöjda?

Vi har så lätt för att ta alla måsten först, men är det verkligen måsten? Är det inte bara vårt ego som vill ha bekräftelse så att vi kan känna att vi presterat något? Vi har blivit så prestationsinriktade i dagens samhälle, precis som att vi inte är seriösa, framgångsrika och bra människor om vi inte presterar. Jag har börjat tänka tvärt om, att det är de som har roligt och mår bra av det som är de mest framgångsrika. Så länge de basala behoven är uppfyllda så har vi möjlighet att välja hur vi vill att våra liv ska vara. Jag tycker glädje och lycka är mer framgångsrikt än pengar och prestation, det mår i alla fall jag bättre av.

Så vad roar dig och gör dig varm i hjärtat? Är du extrovert och går i gång på att göra saker tillsammans eller är du introvert och gillar att pyssla själv? Det ena behöver inte heller utesluta det andra, ofta kan vi behöva båda sätten att ha roligt. Att ha en hobby, vare sig det är att fika med kompisar på olika ställen eller att bygga modeller fungerar väldigt bra som distraktion vid smärta. Man går in i det man gör för stunden och ”glömmer” smärtan under tiden, eftersom hjärnan inte kan fokusera på flera saker samtidigt.

Vi kan försöka hitta en träningsform som vi kan göra om till en hobby och inte bara se den som träning. Att läsa på och lära sig mer om den, lägga lite tid och pengar på saker runt omkring så det blir lite mer som en livsstil. Det blir roligare och enklare att fortsätta träna.

Eller om du är ombytlig och lätt tappar intresset, varför inte planera in byte av aktivitet? Kanske sätta upp en lista på aktiviteter och saker du vill prova på och medvetet byta inriktning en gång i halvåret eller året. Det är ok att inte vara lojal och fullfölja under en längre tid. Gör din egen form av bucket list med saker som hobbys, event, träningsformer, utflykter osv men som inte behöver vara avbockade för att du gjort dem en gång. Var det kul, gör det igen!

Oavsett hur du väljer att göra, ha kul och skratta! Njut av livet och prioritera rätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s