6 Sömn

Här är sjätte inlägget i min serie med mina bästa tips för att hantera sin smärta, sin trötthet och livet i allmänhet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv. Förra inlägget hittar du här: 5 Rör på din kropp så den mår bra

För att orka leva sitt liv och må bra i det är det viktigt med bra sömn. Det är när vi sover som vi rensar hjärnan och återställer balansen. Med för dålig återhämtning under sömnen, speciellt om vi sover dåligt under längre perioder, följer förutom trötthet som är det mest uppenbara även sämre reaktionsförmåga, dåligt minne, svårt att hitta ord och formulera sig, svårt att fokusera och dålig prestationsförmåga. Allt går lite långsammare, att tänka, att röra sig och att ta beslut. Risken för att bli deprimerad ökar också markant eftersom att allt känns motigt, orättvist och man tappar känslan av att ha kontroll över sitt eget liv.

Det finns många saker man kan tänka på och ändra för att man ska få sova bra. En av de viktigaste är att ta reda på hur din säng ska vara för att du ska ligga så skönt som du bara kan. Testa lite olika, hårt-mjukt, varmt-kallt, olika kuddar, madrasser och lakan. Kanske finns det något du inte tänkt på eller testat förr. Hur vill du ha det i sovrummet? Mörkt, svalt, utan störande elektronik brukar rekommenderas.

För att kunna slappna av ordentligt och slippa sendrag, myrkrypningar och spända muskler brukar jag ta magnesium innan jag går och lägger mig. Eller ännu hellre ta ett varmt bad som är avslappnande med Epsomsalt i som också är magnesium. Då brukar jag oftast sova gott.

För att vakna vid rätt tid och inte känna mig helt urlakad när det är dags att kliva upp använder jag appen Sleep Cycle. Den går att ställa in så den väcker dig när du är som vaknast under de 30 minuter innan klockan ska ringa. Då blir hela dagen mycket bättre, jag vaknar så att säga på rätt sida.

Det också viktigt för mig att komplettera med D-vitamin när jag inte är ute i solen så att jag slipper den komaliknande tröttheten som kommer av D-vitaminbrist. Det blir mycket lättare att vakna och jag är piggare under dagarna. Har man brist på D-vitamin kan man få muskelvärk och då sover man också sämre.

Att varva ner ordentligt innan det är dags att gå och lägga sig är också att rekommendera så att det blir lättare att somna och man inte ligger och vänder och vrider sig eftersom hjärnan går på fullt varv. Kanske en kopp rogivande te? Värm händer och fötter om du är kall, det går inte att somna och sova bra när man är kall, då ligger man och spänner sig utan att man tänker på det.

Har du något bra tips för att få en bra sömn? Dela gärna med dig!

Nästa tips för ett bättre liv handlar om: 7 Var positiv och håll humöret uppe

One thought on “6 Sömn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s