5 Rör på din kropp så den mår bra

Här är femte inlägget i min serie med mina bästa tips för att hantera sin smärta, sin trötthet och livet i allmänhet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv. Förra inlägget hittar du här: 4 Ät den kost du mår bra av

Alla vet vi, att vi bör röra på oss och träna kroppen för att må bra. Det matas vi av i alla media hela tiden. Det är ett extremt fokus på träning och hälsa. Den ena träningstrenden efter den andra. Det kan vara väldigt stressande för dem som har svårt att sålla och värdera, alla vill ju vara hälsosamma och må bra. Och ofta kan det få motsatt effekt. Det blir inte hållbart. Alla sätt är bra utom de dåliga. De dåliga sätten är de som inte håller över tid. Vi triggas också av olika saker, eftersom vi är olika som människor, så alla sätt är inte bra för alla människor. Vi har olika förutsättningar. Det kan gå bra i början och vi känner oss starka och motiverade. Sedan kommer vardagslivet emellan, när vi börjar tappa fokus lite, och andra saker pockar på vår uppmärksamhet. Och då tappar vi vår goda vana som vi börjat bygga upp, bara allt för lätt. Vi känner oss misslyckade.

Om du, som jag, hanterar smärta och trötthet blir det än svårare att hitta rätt träning och klara av att hålla i och skapa en god vana. Får vi sedan skov i vår sjukdom så är det i praktiken omöjligt. Och vi som verkligen behöver träning för att kroppen ska orka och hålla ihop. Snacka om moment 22!

Hur ska vi göra då? Jag tänker mig här att man ska ändra tanken på träning. Vi kanske inte är gjorda för träning, hur mycket vi än vill. Vi kanske ska tänka rörelse istället. Det är inte lika laddat, känns enklare och är på en mer lagom nivå för oss. Att försöka släppa pressen och tanken på träning och göra det på vårt eget sätt. Fundera på vad som är roligt i rörelseväg och vad som ger energi och en känsla av frihet. Behöver du ha ett schema med samma rutin vecka efter vecka? Det kanske kan vara olika från dag till dag och från vecka till vecka, beroende på årstider, väder, ork och vad som känns roligt. Jag tänker att det behöver vara lätt att ta sig för, vara roligt och inte ta för lång tid att återhämta sig efteråt.

Jag håller på att vänja mig vid den tanken, och att jag inte är samma träningsmänniska som jag var innan jag blev sjuk. Det är fortfarande en sorg att inte kunna träna som jag vill, men acceptansen kommer så sakta. Jag börjar också hitta andra sätt att röra på kroppen för att må bra. Men det är inte lätt, eftersom det sätt jag tänker om träning är så inpräntat. Och så fort jag tappar fokus och medvetenheten, eller att jag mår lite bättre, så är jag tillbaka till hur jag tänkte förr. Då gör jag fel och mår inte bra efteråt. Jag har också svårt att ta mig ut när det är kallt och tråkigt väder, jag är så beroende av sol och värme för att må bra.

Jag försöker plocka in rörelse som yoga lugn, dans, trädgårdsarbete, städning, promenader, ta trapporna, cykla en sväng, plocka blommor, strosa i skogen, enkel hemmaträning och stretching.
Hur rör du på dig för att må bra?

Nästa tips för ett bättre liv handlar om: 6 Sömn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s