Omega 3 är viktigt

Vår kropp och vår hjärna består delvis av fettet Omega 3 som är en essentiell fettsyra, dvs kroppen kan inte tillverka den själv utan vi behöver få i oss den via maten vi äter. Särskilt mycket omega 3 går åt till att bygga upp alla hjärnans celler. Omega 3 finns exempelvis i fet fisk som lax, sill och makrill och då speciellt i den vildfångade fisken. Man kan också få i sig det genom att äta kött från gräsbetande djur som kor som går ute. Det finns även i exempelvis gröna bladväxter men vi tillgodogör oss endast en liten del av dessa fettsyror.

Men i dagens samhälle finns det ett problem, och det är att maten vi äter innehåller mindre och mindre Omega 3, och  mer och mer Omega 6. Och vi behöver båda men i en balans och ungefär lika mycket av varje. Omega 3 fettsyrorna kan omvandlas i kroppen till ämnen som dämpar inflammation och Omega 6 fettsyrorna till ämnen som kan öka inflammation. Kroppen använder inflammation när man skadar sig och blir sjuk för att skynda på läkningen. Men har vi obalans i kroppen som är väldigt vanligt idag drar inflammationen igång i onödan och ställer istället till med problem. Många människor idag har inflammatoriska sjukdomar och får inflammationsdämpande läkemedel i första hand. Läkemedel som bara suddar på symptomen och inte läker orsaken till inflammationen. Sällan får de kostråd och rekommendation av kosttillskott.

Omega 6 finns rikligt i alla de växtoljor och margariner som vi sedan 80-talet ersatt smör och mättat fett med eftersom hållbarheten i det fettet är bättre och den industriprocessade maten kan stå längre på hyllorna. Kött djuren vi föder upp för mat utfodras mer med spannmål istället för sin naturliga mat av gräs och hö och då blir balansen dessa fetter skev. Det är samma med den odlade fisken.

Vi äter i dagens samhälle i västvärlden ungefär 20 gånger mer Omega 6 och mindre Omega 3 än förr i tiden när vi fick i oss lika mycket av varje. Det är inte konstigt att vi blir sjuka!

För att ändra på det så ta bort växtoljor och margariner som är rika på Omega 6, och ersätt med mättat fett som smör, kokosolja och Bregott. Olivolja anses vara den bästa oljan att använda när man behöver ha flytande fett. Det finns mycket att säga om fett också men det gör jag inte här idag. Undvik industritillverkad mat som innehåller vegetabiliska oljor och härdade fetter som också är rika på Omega 6 och laga hellre din egen mat från riktiga råvaror. Det är enklare än man tror, roligare att laga mat på det viset och så mycket godare. Välj om möjligt vildfångad fisk och kött från gräsbetesdjur. Men även om man gör dessa förändringar så kan det vara klokt att ta ett kosttillskott för få i sig tillräckligt med Omega 3 och få balans i kroppen.

Jag tar själv drygt 2500 mg per dag sedan något år tillbaka och mår bättre i både kroppen och knoppen. Och jag kommer att fortsätta med det.

För dig som vill lära dig mer om Omega 3 och Omega 6 läs vidare om det hos kostdoktorn.se. Han skriver bra och lättförståeligt om ämnet och jag litar på innehållet där.

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s