4 Ät den kost du mår bra av

Här är fjärde inlägget i min serie med mina bästa tips för att hantera sin smärta, sin trötthet och livet i allmänhet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv. Förra inlägget hittar du här: 3 Den läkande naturen

I dag försöker de flesta av oss att leva hälsosamt genom att följa olika råd men generellt sätt går det inte så bra. Många människor lider av övervikt och smärtor till följd av fel kost. Vi är inte gjorda för att äta den mängd socker, snabba kolhydrater och fel fetter som vi gör. Under nästan hela mänsklighetens utveckling var vi jägare och samlare. Vi levde av det som fanns färdigt i naturen.

”Vilken mat finns i naturen? Man kan jaga och fiska för kött och fisk. Och man kan samla in ätliga saker: som rötter, nötter, vilda frukter och bär, ägg, ätliga växtdelar. Det var maten i miljoner år. Den är rik på fett och protein. Den innehåller vanligen bara måttliga mängder grova och fiberrika kolhydrater. Detta brukar kallas stenålderskost, eller på engelska Paleo. Det är en bra utgångspunkt för hälsosam mat.” Citatet kommer från Kostdoktorn.

Vi bör äta mindre kolhydrater, socker och stärkelse eftersom de höjer blodsockret och insulinet. Stärkelse finns framför allt i spannmål, potatis, majs och ris. Det är negativt för vår hälsa eftersom det ökar inflammationen i hela kroppen, särskilt i kärlen, artärerna, och orsakar artärförkalkning och hjärtsjukdom. Dessutom vittnar väldigt många människor med kronisk smärta att den blir värre när man äter mer socker.

Läs mer om socker på Ett sötare blod.

Innan den moderna livsmedelsindustrin växte fram var det en balans mellan omega 3 och omega 6 i den man vi åt. Vi fick i oss ungefär lika mycket av båda vilket var bra. Omega 3-fett kan i kroppen bli till ämnen som dämpar inflammation. Omega 6-fett kan på liknande sätt öka inflammation. Nu för tiden är mängden omega 6 avsevärt högre än omega 3. Omega 3 finns i djur och fisk som äter gröna växter och alger och omega 6 finns i spannmål (mjöl, bröd, pasta) kommer från frön som förädlas till oljor och härdade fetter. Bra fetter är smör, kokosolja och olivolja.

Läs mer om Omega 3 hos Kostdoktorn.

Vill du må bättre i kroppen, gå ner i vikt, minska smärta, minska inflammationer, få en lugnare mage så läs på och börja ditt nya liv. Det finns många böcker och sidor på nätet att läsa på som ger kunskap, inspiration, berättelser från andra som gjort denna resa och förbättrat sin livskvalitet. Nedan följer några som jag kan rekommendera. Så vad väntar du på? Visst är du och din familj värda att må bättre. Läs gärna mitt inlägg om lchf sedan tidigare. Lycka till!

Nästa tips för ett bättre liv handlar om: 5 Rör på din kropp så den mår bra

 

Boktips

Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt.

Ett sötare blod av Ann Fernholm.

Frisk av mat av Mats Lindgren.

 

Hemsidor med bra och inspirerande information

Kostdoktorn

Annika Dahlqvists LCHF-blogg.

Ett sötare blod.

Under vårt tak (Paleo).

Fet hälsa.

Birgitta Höglunds mat.

Anna Hallén.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s