3 Den läkande naturen

Här är tredje inlägget i min serie med mina bästa tips för att hantera sin smärta, sin trötthet och livet i allmänhet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv. Förra inlägget hittar du här: 2 Red ut ditt förflutna

Naturen har en läkande kraft och att vara närvarande i naturen sänker blodtrycket, syresätter blodet och får dig att varva ner.

Naturen kan vara så mycket, skogen, havet, jogging- och skidspåret, trädgården, en oas i staden, din egen balkong/uteplats eller till och med ditt uterum. Huvudsaken är att det finns växtlighet och lugn. Sedan kan man värdera vad som är bättre och sämre men det tror jag är upp till var och en vart man trivs. Men ju fler naturfaktorer det finns desto större möjlighet till läkande är det. Med naturfaktorer menar jag fågelkvitter, insektssurr, fladder av fjärilar, vackra blommor, vackra formationer, porlande vatten, susande träd, doften av natur osv.

För att tillgodogöra sig naturens läkande kraft behöver du vara närvarande och njuta av det som finns omkring dig med alla dina sinnen. Titta på det som är vackert, märkliga former, kontraster mellan olika organiska material, ljuset som skiftar och livet som finns. Lyssna efter fåglar, insekter, suset, knak och brak, gnissel, ljud nära och långt borta. Sträck ut händerna och känn på bladen, en kall eller varm sten, känn ojämnheterna i marken med fötterna, sätt dig på en sten, krama ett träd, gör en snöboll. Känn doften av naturen, blommor, tallmo, björkskog, svampdoft, havet och tång, snön, doften av vår, sommar, höst och vinter. Smaka på vad naturen har att ge som bär, svamp, tallskott, stensöta, kall nysnö, violblomma och varm nektar.

Det finns mycket man kan göra ute i naturen, strosa i skogen och plocka bär och svamp, promenera längs en skogsväg eller längs gång- och cykelbana, sitta på bryggan och andas, åka båt, cykla en tur, ta en runda i motionsspåret, pyssla i sin egen trädgård eller besöka en trädgård öppen för allmänheten, spatsera i stadsparken, ta en fika i bersån eller ta med en termos ut på pick-nick, bygga en snölykta eller snögubbe, pryda balkongen med krukor och blomlådor och rasta hunden.

Olika årstider, väder och temperaturer gör det mer eller mindre lockande att ta sig ut i naturen. Men med bra kläder och viljan till att ta sig ut och må bättre blir det lättare. Hitta dina andningshål som du trivs i och använd dem ofta. Prova nya naturupplevelser, kanske hittar du någon ny favorit. Dela dina favoriter med dina nära och kära. Delad glädje är dubbel glädje och återhämtning och läkande i naturen är glädje! Så ut i naturen och njut! Lycka till!

Nästa tips för ett bättre liv handlar om: 4 Ät den kost du mår bra av

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s