1 Sorgerna i ditt liv

Med detta inlägg så startar jag upp en serie inlägg med mina bästa tips för att hantera livet i allmänhet som påverkar saker som smärta och trötthet. Det är inte bara för den som har kronisk smärta utan egentligen vem som helst som vill trivas och må bättre i sitt liv.

Alla har vi sorger i våra liv. Vi kanske inte alltid har uttryckt dem som en sorg eller ens tänkt på att sätta ord på känslan av otillfredsställelse. Men om du nu börjar fundera på vad du inte är nöjd med och varför så kommer du att få fram en hel lista. Gör listan som det passar dig, i ett block, i datorn eller på ett stort pappersark. Bara du formulerar orden och skriver ner så spelar det ingen roll hur du gör det. Om du bara gör det i huvudet kommer du inte att få samma effekt och du vill kunna gå tillbaka till listan vid senare tillfällen.

För att du ska få så bra resultat av denna övning som möjligt så kommer här några tips att förhålla sig till:

  • Visa inte listan för någon annan.
  • Var så ärlig som möjligt mot dig själv.
  • Värdera inte det du sätter på listan, detta är inte tillfället för det.
  • Känn ingen skam, förakt eller någon annan känsla, just nu gör vi bara en lista.
  • Skriv tydligt och konkret.

Exempel som kan komma att finnas på listan är:
Jag är ledsen och frustrerad över att kroppen sviker mig; Jag har en dålig relation med barn/partner/föräldrar/vänner och det är jag ledsen för; Jag trivs inte med hur min kropp ser ut; Jag äter för mycket godis och onyttigheter men jag kan inte stoppa mig själv; Jag trivs inte på jobbet för att…; Min partner tycker jag dricker för mycket alkohol men jag tycker jag har kontroll; Jag har ingen rolig hobby; Jag tycker det är tråkigt att träna och får samvetskval; Jag saknar någon att älska och bli älskad av.

  1. Så skriv din lista nu! Ta med allt, stort som smått. Listan kan bli kort eller lång beroende på hur mycket i livet du inte är nöjd med och hur ärlig du är mot dig själv och hur nära till känslorna du har. Ingenting är fel, det är en början. Och du kan när som helst göra om eller utöka listan.
  2. Nu är det dags att titta på vad du skrivit ner. Gå igenom varje sak på listan och se om det finns möjligheter för dig att förändra det du inte tycker om till det bättre. Hur ska du göra det i så fall? Fyll på med detta på listan eller gör det i en ny lista, vilket som passar dig.
  3. Det kommer att finnas saker kvar som du inte har någon plan för att förbättra. Fundera då på om du kan påverka det själv eller om du kan ta hjälp av någon annan för att få till en förbättring. Ta hjälp om du inte kan påverka själv!
  4. Det kommer också att finnas saker som inte går att förändra i dagsläget. Försök då att lägga dem då åt sidan tills rätt tillfälle kommer. Det finns inget bra i att plåga sig själv med detta när du inte har makten att förändra det just nu!
  5. Slutligen kommer det att finnas saker som inte kommer att gå att förändra inom en rimlig framtid. Så sörj detta ordentligt och lämna det sedan! Ge dig själv tid att fundera över detta och vara ledsen. Vissa människor tycker det är lättare att gå vidare om de får utföra en symbolisk ceremoni för avslut. Det kan vara väldigt enkelt som att klippa ett gummiband eller att sätta av heldag för sig själv och planera ett program av avslut och nystart. Gör det som passar dig.

Nu har du bra koll på vad som gör att du är ledsen, inte mår bra eller är missnöjd. Du har en lista för förändring till det bättre och hur du ska göra, själv eller med hjälp av andra. Nu kan du agera för att ta dig till ett bättre ställe i ditt liv. Låt inte listan bara ligga, använd dig av den, bocka av, lägg till, ändra till bättre lösningar och sörj.  Lycka till!

Nästa tips för ett bättre liv handlar om: 2 Red ut ditt förflutna

One thought on “1 Sorgerna i ditt liv

  1. Pingback: 2 Red ut ditt förflutna | Smärtsam tacksamhet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s