Tips till dig som är morgontrött

Har du som jag svårt att kvickna till och komma upp i den tid du tänkt dig på morgonen? Då har jag ett tips till dig som hjälper mig väldigt mycket.

Det finns en app till mobilen som heter Sleep Cycle. Den finns både för Android och Apple och går att ladda hem i en gratisversion och en utökad betalversion. Jag använder den som väckarklocka. Du kopplar den till laddaren och lägger den i sängen vid huvudkudden under lakanet. Då känner den av din sovrytm. Det smarta med den är att du kan ställa in den på en väckningsfas på exempelvis 30 minuter så väcker den dig när du är som vaknast under den fasen innan din väckningstid. Det finns också intelligent snooze som låter dig vakna sakta under väckningsfasen.

Varje natt så registrerar den hur du sover och du får olika grafer på hur din sömn ser ut. Och med noteringar innan du lägger dig få du även statistik på hur du sover när du till exempel druckit te innan du lagt dig, om du haft en stressig dag osv. Det finns några förinställda och du kan lägga in egna saker som kan påverka. Med hjälp av detta kan man ändra sina vanor för att få så bra sömn som möjligt.

Varje morgon när du stänger av den frågar den dig hur du känner dig när du vaknar. Du svarar med en glad, neutral eller ledsen knapp. Den informationen används sedan för att justera din väckning så att den blir så bra som möjligt för dig.

Det finns flera liknande appar men den här tycker jag fungerar jättebra och är lätt att hantera och förstå. Jag har använt den i flera år och har mycket, mycket lättare att komma upp på morgonen nu!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s