Sömn – ett tröttsamt dilemma

Jag är så trött! Hur svårt kan det då vara att sova? Det har jag undrat så många gånger de senaste åren. Jag som aldrig haft svårt att somna och att sova tidigare. Det som varit så lätt och så skönt! När man är riktigt trött och när det är motigt i livet, finns det något bättre än att sova skönt och vakna upp till en ny utvilad verklighet när allt känns lättare?

Det var innan jag blev sjuk! Nu kommer jag inte ihåg när jag sov bra senast. Jag kan fortfarande komma ihåg hur det kändes att sova skönt och vakna utvilad. Att stäcka på sig som en katt på morgonen och se fram emot frukosten och en ny dag. Jag längtar tillbaka dit!

Nu har jag nätter som är ganska bra, inte så bra och riktigt illa och det är ganska stor skillnad mellan ganska bra och riktigt illa. Därför har jag försökt lista ut vad det är som gör skillnaden. Kan jag själv göra något för att jag ska få fler nätter med ganska bra och färre nätter med riktigt illa? Och det kan jag. För mig handlar det väldigt mycket om att få kroppen att slappna av så mycket som möjligt.

Det är viktigt att jag inte tar ut mig för mycket, det är lättare att sova om jag inte är helt slut. Jag behöver gå och lägga mig i tid och helst ungefär samma tid varje kväll. Jag behöver ha det mjukt och fluffigt i sängen utan något som trycker på kroppen. Jag har lagt ett tunt täcke på bäddmadrassen under lakanet för att få det mjuk och jag har köpt nya fluffiga kuddar och täcke av dun. Det är mjukt och det är varmt och skönt.
Frisk luft är skönt, men att ha svalt i sovrummet, som man ofta blir rekommenderad för en god sömn, funkar inte för mig. Jag behöver vara riktigt varm i kroppen för att musklerna ska kunna slappna av.

Jag behöver också förbereda inför natten för att kunna sova så bra som möjligt genom att tänka på vad jag äter. Kolhydrater och gluten gör att jag får ondare i kroppen eftersom inflammationen triggas, det ömmar mer i musklerna och det blir svårare att slappna av. Lakrits som jag älskar är bäst att låta bli, det får jag huvudvärk och ont i kroppen av. Jag får heller inte glömma att ta en magnesiumtablett till natten som behövs för avspänningen i kroppen. Det är också skönt att ta ett varmt bad innan sängdags så jag är varm och avslappnad redan när jag lägger mig.

Det är många saker att tänka på och det kännas ibland som små saker som inte gör någon vidare skillnad. Det är också väldigt lätt att slarva med dem. Men för mig är det värt att tänka på och det gör skillnad. Alla dagar går det inte heller att få till livspusslet och rutiner för en bättre sömn, men det är nya tag nästa dag som gäller, utan att gräma sig. Vissa dagar är jag för trött för att orka göra det bättre, och då får det vara så. Allt jag gör rätt, gör det lite lättare att sova och lite bättre även om det är enkelt att hoppa över för det känns tröttsamt och tråkigt. Bra sömn är ett tröttsamt dilemma,  men det går att påverka med små medel.

2 thoughts on “Sömn – ett tröttsamt dilemma

  1. Känner igen mig mycket.. Så jobbigt att inte bara kunna sova normalt och känna sig utvilad. Jag minns inte heller senaste gången jag kände så. Men någonstans måste man bara acceptera sin situation och göra det bästa av det. Så himla svårt, man får kämpa med acceptansen dagligen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s